Descoperirea si imbunatatirea abilitatilor de desen incepe inca de la primul contact cu un creion, fie ca a fost cel mai probabil acasa cu parintii, fie sub indrumare, intr-un spatiu educational cum este gradinita, magia exprimarii cu ajutorul creionului ne-a fascinat pe toti la un moment dat. Ce facem insa daca magia nu dispare si constati ca esti inca entuziasmat de desen? Pai, ramane sa te perfectionezi si sa porti cu mandrie noul statut de artist, fie el amator sau profesionist. Si ca o mica clarificare, noi iubim si incurajam toate manifestarile artistice, adica si pe cele care raman la nivel strict de pasiune/hobby cat si pe cele ce evolueaza la nivel profesionist.

Cum procedam insa? E lucru cunoscut faptul ca un artist avanseaza ..exersand! Da, un artist este o fiinta complexa, cel mai des hipersensibila mediului inconjurator, iar asta il ajuta in a-si transpune experientele prin filtrul proprii viziuni,dar asta nu il scuteste de munca practica si interesul pe care trebuie sa il acorde istoriei artelor, esteticii si filosofiei.

Astazi vorbim insa despre partea tehnica, despre cum tu ca artist iti poti face viata mai usoara prin alegerea unor materiale potrivite, calitative si spornice cat si prin trecerea rapida prin cateva notiuni de baza.

Asadar, iata cateva principii de baza pentru o mai buna intelegere a procesului tau artistic!

Compozitia in pagina - inainte de toate asigura-te ca ti-ai trasat sau marcat mijlocul hartiei de lucru cu 1 linie de ghidaj pe orizontala si 1 pe verticala, astfel vei evita asezarea unui obiect/personaj fix in mjlocul compozitiei, iar axul de orizont nu este suprapus cu o suprafata (de exemplu pentru o natura statica, linia care delimiteaza suprafata pe care sunt asezate obiectele NU trebuie sa se suprapuna cu axul orizontal al hartiei).

Incepe constructia obiectelor cu un creion fin, un HB de preferat, tinand cont de proportiile obiectelor (metoda masurarii cu andreaua sau alt tip de bat, cum este cel de frigaruie spre exemplu) si asigura-te ca obiectele nu sunt tangente. Un alt pont important este folosirea unei ''ferestre'', adica o bucata de hartie decupata in interior pe forma hartiei de lucru, cu axele de ghidaj din guta sau ata subtire. Cu ajutorul acestei ferestre poti vedea unde se afla fiecare obiect in functie de axe si ai o idee clara inainte transpunerea pe hartie.

         Fereastra

Nota: Daca esti dreptaci este indicat sa incepi constructia din partea stanga-sus si sa cobori spre dreapta-jos pentru a nu deteriora lucrarea. Daca esti stangaci, desenul se incepe din partea dreapta-superioara. Pentru ca intotdeauna se revine asupra lucrarii pentru corecturi, se recomanda plasarea unei hartii curate sub mana de lucru pentru a evita intinderea creionul.

Un alt sfat este lucrul integral al compozitiei. Daca te focusezi prea mult pe un segment al compozitiei (un obiect, de exemplu) este posibil sa descoperi ca ai compozitia disproportionata. Intotdeauna se recomanda pauze, pentru revenirea cu privirea ''fresh'' asupra lucrarii. Te indepartezi 5-10 min de lucrare si faci orice altceva, iar cand revii, greselile sunt mult mai usor de reperat.

Lumina.

Observam atat sursa, directia cat si intensitatea luminii. Daca sursa noastra de lumina este una artificiala, cel mai probabil aceasta este focusata nenatural pe obiecte,are o intensitate ridicata si margini clar delimitate.

Alt detaliu important este faptul ca intensitatea luminilor/umbrelor si modul in care lumina se reflecta tine strict de materialul/textura obiectului. Este necesar studiul pe diferite materiale (metal, lemn, ceramica, sticla).

Tine cont de diferentele intre umbra proprie si umbra purtata!

Umbra purtata este umbra pe care obiectul o face in jurul sau, aceasta este foarte importanta pentru ca ofera greutate/stabilitate obiectului si are 3 zone distincte:

 - zona cea mai intunecata, chiar la baza obiectului

 - zona de tranzitie, cu intesitate medie si care formeaza majoritatea umbrei

 - marginea care este o umbra intr-un ton mai deschis si difuza

NOTA: Cu cat este mai joasa sursa de lumina cu atat umbra purtata este mai mare.

Umbra proprie este umbra ce se formeaza chiar pe obiect la contactul luminii cu acesta si aceasta la randul ei are 3 zone diferite

 - pliul intunecat - zona de umbra de intensitate maxima de pe obiect

 - zona de tranzitie intre pliul intunecat si umbra medie

 - zona de lumina reflectata (aceasta se afla in imediata vecinatate a pliului intunecat) 

Lumina de pe obiecte are 2 zone, usor de identificat

-  accentul sau zona cea mai puternic luminata (pe care o poti scoate plastic direct din guma)

-  zonele de tranzitie cu tonuri medii

              Umbre si lumini

Pentru un efect clar tridimensional cuvantul cheie este CONTRASTUL!

Desenul in creion/carbune este monocromatic, ceea ce inseamna ca diferenta de valori de luminozitate trebuie sa o stabilesti tu, cu ajutorul creioanelor de diferite tării si a presiunii hasurii. Prin aceste valori reusesti sa oferi dimensiune obiectelor/personajelor din compozitia ta.

Hasura este prietena ta! Fie ca alegi o hasura ampla, pe forma sau in unghi, tonalitatea culorilor este in mana ta. Alege un set de creioane grafit cu diferite tării si plaseaza hasura de baza apoi introdu controlat zonele de umbra.

NOTA: Pregateste-ti o paleta cu tonurile pe care doresti sa le folosesti in compozitie. 

                 paleta graduala

Ajuta-te de hasura pentru a lega armonios compozitia. Cum la pictura regasim culorile pe suprafata de lucru pentru ca lucrarea sa fie un tot echilibrat cromatic, la fel ne folosim la desen de hasura. Daca un obiect este mult mai intens ca si hasura fata de restul compozitiei, legatura in acest caz este umbra purtata.

In final iti lasam cateva variante de seturi pe care sa le testezi:

Set Faber-Castell – creioane grafit aquarelle 5buc/set - 41,50 lei

Set Lumograph Staedtler – creioane grafit 6buc/set - 43,95 lei

Set arta Gioconda Koh-i-noor grafit 10 piese/cutie - 82,00 lei

Set arta Lumograph Full creioane grafit 12buc/set - 87,98 lei