Culori pentru textile. Despre imprimare si pictura pe textile
Indiferent ca esti sau nu inzestrat cu simt artistic, la categoria textile e destul de usor sa fii propriul tau designer. Aici iti vin in ajutor pigmentii speciali pentru textile, pe care ii gasesti in magazinele de specialitate sau in magazinele cu vanzare de produse pe profil artistic.
Pentru inceput, daca vrei sa experimentezi putin si sa nu faci o investitie prea mare, poti folosi doar culori acrilice si bucati de textile pe care sa faci cateva probe. Desigur, cea mai indicata metoda este folosirea unor culori/pigmenti speciali pentru textile, care, la final necesita si un procedeu de fixare .
Un alt plus pe langa joc si experimentare, este si posibilitate de revitalizare a unor articole de imbracaminte mai vechi sau care pur si simplu nu te mai incanta estetic.
Acum sa ne focusam putin si pe partea tehnica. Cu toate ca procesul nu este la fel de strict ca in imprimarea cu sita serigrafica, unde se folosesc retete cu cantitati masurate pe cantar pentru prepararea pigmentilor, avem totusi nevoie de cateva notiuni despre suportul de imprimare – textilul pe care imprimam. Culorile textile uzuale mass-market, gasite in comert, vin cu instructiuni clare si specificatii legate de tipul de material indicat pentru imprimare/colorare.
Cel mai des folosit si recomandat este clasicul bumbac. Este un material produs din fibra plantei cu aceeasi denumire si vine cu multe plusuri pentru utilizator. Bumbacul detine proprietati non-alergenice, poate fi sterilizat cu usurinta, poate fi calcat cu usurinta fara sa faca cute, absoarbe si elimina usor umezeala, lasa pielea sa respire si nu ofera senzatia de supraincalzire, este confortabil pe piele – recomandat in vestimentatia bebelusilor.
Alte materiale recomandate sunt matasea si viscoza naturala, insa poti folosi la fel de bine si materiale cu adaos sintetic.
Pont pentru detectarea cu usurinta a materialelor naturale: Testul arderii – fibrele naturale ard mai lent, unele au miros neutru (provenienta plante) sau asemanator cu cel de par ars (provenienta animala). Fibrele cu provenienta animala, adica matasea si lana, lasa in urma arderii lor o cenusa neagra, texturata, tip bobite.
Fibrele sintetice pot avea si ele o ardere lenta insa mirosul emanat este unul plasticos, iar cenusa lasata in urma este formata din bucati moi de plastic topit.
Pregatirea suprafetei de lucru se face in primul rand prin calcarea textilului in prealabil. Se recomanda fixarea textilului pe masa de lucru cu bolduri sau banda adeziva pentru ca materialul sa fie intins perfect.
NOTA IMPORTANTA: Intre cele 2 suprafete ale textilului fata/spate (daca spre exemplu imprimam un tricou), se pune un carton sau o hartie mai groasa prin care sa nu patrunda pigmetnul de pe suprafata de imprimare pe spate.
Daca proiectul este mai complicat/detaliat, recomandam schitarea cu creionul/creta.
Procesul de pictura/decorare/colorare este partea cea mai fun si usoara! Fie ca te decizi sa mergi free handed – desen liber din mana, fie ca folosesti sabloane din comert, trafor facut chiar de tine, bureti pentru aplicarea culorii sau banda adeziva de hartie pentru trasarea unor directii de pictura, procesul de creatie este in esenta un joc cu frumosul.
La finalul proiectului trebuie sa tinem din nou cont de cateva detalii tehnice importante, care te ajuta sa pastrezi opera de arta intacta pentru o perioada lunga de timp :D.
Majoritatea pigmentilor se fixeaza prin calcarea cu fierul de calcat a suprafetei prelucrate. Calcarea se face,de preferat, cu ajutorul unei hartii de copt pentru minim 2 minute cu presiune moderata. Dupa ce procesul de fixare este finalizat, textilul se baga la spalat conform instructiunilor potrivite pentru tipul de textil folosit. Daca pigmentul ales nu necesita calcare, textilul se lasa la uscat conform instructiunilor, de obicei pana la 72h, dupa care se poate spala.
La final avem pentru tine recomandarile noastre de culori/markere textile pe care le gasesti aici si aici .
Spor in jocul de creatie !
Foto credit to pxhere.com